Wielerexpress 2006 - Boekbespreking
Wielerexpress
Wielerexpress 2006 - Boekbespreking

Een fraai uitziend boek kan ons beroeren, zonder dat we er nog maar een letter in gelezen hebben, want een boek is meer dan alleen de tekst. De wijze van binden, de vormgeving van de omslag en de inhoud, roepen bij de liefdevolle lezer direct een niet nader te definiëren gevoel van warmte en emotie op, of, anders gezegd, zij geven het boek een ziel. Niet ieder boek heeft overigens een ziel en dat is niet exact nader uit te leggen. In het gezegde:’Als een hoofd en een boek op elkaar stoten en het klinkt hol, ligt dat niet altijd aan het boek’, zit overigens een grote kern van waarheid.
Dat wil dus niet zeggen dat ieder boek na lezing voldoet aan de gestelde verwachtingen, maar als het bij de eerste kennismaking ‘goed aanvoelt’, wordt men in dat gevoel zelden teleurgesteld. Een op het eerste gezicht mooi boek moet men daarom niet achteloos openslaan, neen, men moet het eerst besnuffelen, doorbladeren en strelen, alsof men de snaren van een Stradivarius, of de toetsen van een Steinway beroert. Een fraai uitgevoerd boek ‘ruikt’ ook anders dan een boek met een chaotische en samengeraapte inhoud of saaie vormgeving.
Het afgelopen jaar zijn er twee fantastische wielerboeken uitgebracht die ons innerlijk hebben beroerd en wij zullen proberen ‘de geur’ van deze boeken op de lezer van Wielerexpress over te brengen.

JOOP

Fred van Slogteren (67) – van oorsprong bedrijfsjournalist – is een bevlogen wielermens en heeft als auteur zijn kennis en kunde reeds bewezen in talloze interessante artikelen in Wielerrevue en door zijn boeken over Peter Post en Jan Janssen, alsmede door het KNWU-Jubileumboek ‘Wielerhelden van Oranje’.
Hij is een integer journalist en er nimmer op uit om via goedkope quotes of ‘onthullingen’ op een gemakzuchtige wijze te scoren.
Op het boek – met een zeldzaam mooie door Fred van Slogteren zelf bedachte artistieke cover – staat de korte, maar voor de wielerliefhebber alleszeggende titel ‘JOOP’ en Joop Zoetemelk staat inhoudelijk niet alleen als wielrenner maar ook als persoon op de hoogste trede van het podium. Fred is erin geslaagd om op zijn eigen kundige wijze alle facetten van de hoofdpersoon te belichten en heeft daarmee een buitengewoon boeiende uitgave aan onze nationale wielerliteratuur toegevoegd. De grafische vormgeving, waarop hij nadrukkelijk zijn stempel heeft gedrukt, benadert de absolute perfectie. Dit komt mede omdat de leesbaarheid van het boek voorrang heeft gekregen boven allerlei grafische fratsen, zoals we die in veel boeken tegenkomen, waardoor de tekst vaak versluierd wordt door bijvoorbeeld achtergrondfoto’s of allerlei niets toevoegende kleurschakeringen.

Het boek werd in mei 2005 tijdens een grootse happening – waarbij we wegens ons fietsverblijf op Mallorca niet aanwezig konden zijn – in Rijpwetering gepresenteerd en een glunderende Joop nam het eerste exemplaar in ontvangst.
Fred van Slogteren heeft de moeite genomen om een aantal dagen met Joop in Frankrijk op te trekken en heeft mede daardoor een zeer duidelijk beeld gecreëerd van de mens achter de wielrenner Joop Zoetemelk. In totaal komen in het boek zesenveertig personen aan het woord die hun mening geven over hun ervaringen met Joop Zoetemelk en daarbij onder andere: Peter Post, Eddy Merckx, Jan Janssen, Gerrie Knetemann, Bernard Hinault, Hein Verbruggen, Lucien van Impe, Dries van Agt, Tim Krabbé en ook wijzelf hebben het voorrecht binnen deze reeks illustere namen in dit boek over onze onvergetelijke en positieve(!) ervaringen te verhalen wat betreft onze (samen met fotograaf Henk Theuns) ontmoeting met Joop in Frankrijk. Dit mondde uit in een hilarisch en inmiddels veel besproken interview in Wielerexpress 2005.
Een van de meest aansprekende passages vinden wij de uitspraken van Raboploegleider Adrie van Houwelingen als hij over Joop vertelt dat ‘hij niets moet hebben van de oortjes en al dat soort gedoe’. Misschien is Joop daarom met zijn 320 overwinningen niet alleen de beste Nederlandse wielrenner aller tijden, maar zou hij op dit moment misschien daarom ook wel eens de ‘beste ploegleider van deze tijd’ kunnen zijn...
Fred van Slogeteren komt tevens de eer toe dat hij het destijds op initiatief van Peter Ouwerkerk in het Ahoy Sportpaleis onthulde standbeeld, heeft gebracht naar de plaats waar het thuis hoort: Rijpwetering. Complimenten voor Fred van Slogteren voor dit in alle opzichten historische document, dat inmiddels een tweede druk heeft beleefd. Een standbeeld waardig..

JOOP

JOOP – ISBN 90-77072-81-0 – 232 pagina’s – € 24,95

Het Geheim van Raleigh

In één adem met Fred van Slogteren noemen we Joop Holthausen, want hij heeft een schitterend boek geschreven over de hele Raleighperiode (1974-1983). In tegenstelling tot Fred is Joop een gelouterd dagbladjournalist (Trouw,De Tijd, Het Parool) en hij heeft met name op het terrein van het cyclisme en ook het schaatsen zijn sporen verdiend. Hij volgde talloze malen de Tour en maakte het Raleightijdperk van nabij mee. Daarnaast fietste hij ook zelf en was voorzitter van ETP Zutphen.
In zijn boek dat hij als ondertitel ‘De biografie van een bijzondere wielerploeg’ meegaf, beschrijft Joop op meeslepende wijze in tien chronologische hoofdstukken ‘the rise and fall’ van de beste Nederlandse wielerploeg ooit, als ware het een Engels koningsdrama.
Met dit boek heeft hij een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de geschiedschrijving van de Nederlandse wielersport en de wijze waarop hij dit heeft gedaan, is bijzonder indrukwekkend. Zijn research en achtergrondverhalen zijn kundig en zeer gedetailleerd. De talrijke foto’s vormen een verhaal apart en ondersteunen de tekst voortreffelijk. Ook voor dit boek geldt dat het belang van de lezer prevaleert boven storende, grafische frivoliteiten.

Het boek werd voorafgaand aan het Wielergala in ’s Hertogenbosch eind november jl. op feestelijke wijze gepresenteerd in aanwezigheid van talloze Wielerhelden. Voor ons was op deze avond echter Henk Groot onze grootste Held. Hij is sportjournalist bij Het Parool en raakte op tienjarige leeftijd betrokken bij een ernstig auto-ongeluk, waarbij hij zijn vader en grootouders verloor. Daarna was Henk zwaar gehandicapt en toen hij ongeveer vijftien jaar geleden tijdens de begrafenis van een collega op de bevroren grond ten val kwam, was hij vanaf dat moment grotendeels verlamd en kan hij zich alleen nog maar in een ‘electromobiel’ voortbewegen. Henk moet het toetsenbord via ‘een houtje’ zijn wil opleggen, maar heeft ondanks een zeer beperkte mobiliteit en motoriek zijn optimistische kijk op het leven niet verloren. Een voorbeeld voor iedere sportman die soms denkt in een wak te zitten.
Als wandelende (nou ja…) wielerencyclopedie en als eindredacteur heeft hij een grote bijdrage aan het boek geleverd en daarom deed het ons goed dat hij ondanks allerlei logistieke obstakels toch in ’s Hertogenbosch aanwezig was en wij hem de hand mochten drukken...
Matty Verkamman van Uitgeverij De Buitenspelers komt alle lof toe dat hij het gewaagd heeft dit boek op de markt te brengen. Kortom, hulde voor het gehele team voor dit unieke document, dat vanwege zijn kloeke afmetingen van 33x24 cm geleverd wordt in een stevige en fraai vormgegeven cassette.

Het Geheim van Raleigh – ISBN 90 809 67637 – 368 pagina’s – € 39,50
Genummerde (tot 1983, het laatste Raleighjaar) en op naam gestelde exemplaren zijn rechtstreeks verkrijgbaar via http://www.debuitenspelers.nl . Als de 1983 boeken zijn verkocht, bestaat de mogelijkheid om het boek via de uitgever te verkrijgen met daarin een naamsvermelding.

Advies:

‘Geef een boek. Dat is een geschenk waarvan de waarde ver uitgaat boven het bedrag dat u ervoor betaalt’.

Wielerexpress 2006 - Boekbespreking

Lees verder van blz. 116 tot en met blz. 117 in Wielerexpress 2006.

Vraagje,

Woont joop in frankrijk of nederland.
Ook ben k er een paar jaar geleden achter gekomen dat deze man hoogst waarschijnlijk verre familie van me is.

I ❤ zoetemelk :)

Groetes
Ashley zoetemelk uit Gouda (28-07-14)
Ik heb genoten van dit artike, het roept weer oude herinnerigen op, en bekende namen. Ben zelf door gezondheid redenen niet meer actief in de wielersport maar heb het toerfietsen ontdekt en ben lid van van
T.C de Liemers in Zevenaar een grote vereniging met 300 leden, het is fantastische omgeving de Veluwe - Duitsland en rij nog altijd 250 tot 300 km per week. Maar denk nog altijd aan de mooie wielerjaren.
Met vriendelijke groeten aan al de bekende wieler vrienden uit de leeftijd 60 / 70 jaar.
Joost Wennekes
D'r- Robbers- Strasse 2
Elten Emmerich
Duitsland
Joost Wennekes uit Elten Duitsland (27-04-14)
Vraag

Waar woont Joop nu, is dat Frankrijk of woont hij
nu weer in Nedreland,
wat ik gehoord heb, is zijn vrouw overleden endat het
hotel in Frankrijk verkocht is,
jan Nijssen uit roosendaal (17-09-09)
Ik neem aan, dat dit artikel geschreven is door Jan Zomer?
In elk geval is het een weergaloos mooi stukje proza, waarin vooral de juiste psychologische analyse wordt gemaakt van "De Terminalen". Met de juiste toon van humor en zelfspot benader Jan hier toch echt even het schrijversniveua van Tim.
Tim zie ik (ex-amateur, die géén verloren jaren hoeft in te halen, maar lekker recreatief rondfietst door de prachtige natuur) de laatste jaren aan het werk in St. Johann in Tirol (Oostenrijk) bij het WK voor Senioren/Masters.
Tim rijdt daar echt gewoon TOP! in zijn leeftijdscategorie, dit jaar 2e in de UCI en ook 2e in de FIAC wedstrijd. Echt héél goed gewoon. Verder is Tim als BN-er "gewoon vooral gewoon". Een prachtvent zonder capsones, die desgevraagd langs het parcours ook nog ongedwongen zijn/mijn boekenweekgeschenk signeert. Petje af voor Tim als sportman, maar vooral als mens. En zwaar mijn petje af voor de schrijver van dit artikel met een fantastisch herkenbaar gevoel voor humor en zelfspot.
"De Terminalen" gaan door en zullen absoluut verder leven, zeker op de racefiets.

Groet,

Jan Reinders